surt@delcercle:~$

Blog destinat a combatre la cibervigilancia a la que ens sotmeten grans corporacions tecnocapitalistes.
 

#El parany de Google

Creat per Kim el 5 February 2018 · 247 cops Arxivat a Google | GAFAM

El gegant tecnològic de Califòrnia és omnipresent en les nostres vides encara que moltes vegades no hi som conscients.

A Catalunya (dades extrapolades del mercat espanyol) el 86,5% de les vendes de telèfons són amb el sistema operatiu Android propietat de Google.

El seu cercador el fa servir al nostre país un 90% dels usuaris d'internet, una xifra molt més alta que en altres països; molta gent segurament desconeix altres alternatives, si un lloc web no està indexat per Google sencillament no existeix.

Google Chrome era fins l'any passat el navegador més usat pels internautes ( segons les  últimes estadístiques del 2017) esperem que aquesta tendència canvi amb el nou Firefox Quantum, que ha nascut precisament per tornar a posar el navegador de la fundació Mozilla en la competició.

Multitud de webs fan servir Google Analytics per recollir les dades de navegació dels usuaris o Google Adsense com a publicitat donant a Google l'oportunitat de tenir un ull vigilant a cada un d'aquests llocs web.

Gmail és el gestor de correu predeterminat de molts usuaris i aquests es comunica directament amb altres serveis com Google Drive, Google Docs, etc.

Quan volem fer servir el telèfon com a GPS la majoria d'usuaris fa servir Google Maps, no cal ni mencionar el poder de Youtube en el streaming de vídeos a la xarxa.

Aquests son només uns quants exemples, hi han molts més amb menor repercussió com Hangouts, Tasks, Google+ i una llarga llista que pugna per destacar on ara mateix ho fan uns altres.

Fins aquí bé, són eines que funcionen bé, són gratuïtes i sobre tot les podem controlar amb un únic compte de Gmail amb lo que accedir a elles és senzill, ràpid i tot queda interconnectat. Però la pregunta és, son realment gratuïtes? Doncs no, la resposta és que no ho són. La estrategia de Google radica en que tu ets el producte, per defecte Google te uns paràmetres de privacitat laxes i sense voler la gent comparteix quantitats ingents de metadades analítiques del seu comportament a la xarxa, aquestes metadades son recollides i emmagatzemades creant un perfil d'usuari molt complet en centres de dades que l'empresa dirigeix als Estats Units, Europa, Rússia, Sud Amèrica i Asia.

D'aquesta manera Google pot segmentar la publicitat que us envia segons els vostres interessos, aquest és el model de negoci real. Desenvolupen software amb l'intenció de teixir una teranyina de la qual  cada vegada és més difícil escapar. Per l'usuari mitjà és molt difícil avui en dia viure sense fer servir els seus serveis.

L'intenció de Google és recollir com més dades millor i això ho sabem per alguns problemes judicials que l'empresa ha tingut per envair la privacitat dels usuaris.

Aquí tenim només alguns exemples...

Després de ser demandat per 38 estats, Google va admetre el 2010 que els seus cotxes amb càmeres de sostre que fan fotografies a quatre direccions no anaven només agafant fotografies; recollien dades d'ordinadors dins de cases i estructures, incloent contrasenyes, correus electrònics i altra informació personal d'usuaris d'ordinador confiats.

L'empresa s'ha disculpat repetidament pel que va anomenar una "presa accidental de dades'. A més va assegurar que aquestes no havien estat utilitzades.

Actualment, Google enfronta més de seixanta investigacions a tot el món, 28 d'elles relacionades amb Google Street View que tracten de determinar si l'empresa va trencar les lleis que protegeixen la privadesa.

A Corea del Sud, les autoritats van entrar a les oficines de Google en recerca de proves de les dades d'usuaris obtingudes il·legalment.

Octubre del 2014, un jutge federal es va negar a rebutjar una demanda d'acció col·lectiva que els usuaris de Gmail van denunciar per la pràctica d'analitzar el contingut de tots els missatges de correu electrònic i de vendre subproductes als anunciants. Els que demandaven  a Google van declarar que infringia les lleis federals.

En un Congrés del 2009, els advocats de Google van dir que la seva tecnologia de correu electrònic es va utilitzar per escanejar spam, virus informàtics i anuncis publicitaris 'dins de l'experiència de l'usuari de Gmail', sempre la famosa experiència del usuari com a excusa per envair la privacitat de la gent.

Després d'aquests problemes legals la companyia de Mountain View va canviar la seva política de privacitat i ara t'ho diu ben clar: 'dades que recopilem dels vostres dispositius, com ara les cerques, la ubicació, els llocs web i les aplicacions que heu fet servir, els vídeos i els anuncis que heu vist i la informació personal que ens heu proporcionat, com ara l'interval d'edat, el sexe i els temes d'interès'.

A tot això podem sumar teories de la conspiració com que comparteixen totes les seves dades amb agències de seguretat nord-americanes com la CIA i la NSA igual que fan altres gegants tecnològics com Amazon, Facebook, Apple o Microsoft (el que és coneix com a GAFAM), per molt que en la seva poliza de privacitat diu: 'No donem als organismes governamentals accés directe a les vostres dades' la paraula directe es prou ambigua per tenir dubtes raonables i més quan persones com l'Edward Snowden declaren el contrari.

Podeu veure a la vostre activitat el que Google sap de nosaltres, com registra les cerques per veu, els vídeos que veus, el llocs que cerques a Google Maps, etc...

Ens espera un futur distòpic al més pur estil 1984 de George Orwell si deixem que companyies com aquesta vagin controlant cada vegada més àmbits de la nostra vida. La solució passa per optar per tecnologies més ètiques sempre que sigui possible i no concentrar tot el consum en una sola empresa.

En un proper article parlarem d'alternatives a les principals aplicacions de Google, per començar a lliberar-nos de la teranyina del GAFAM.

Aquest article no te cap tipus de llicència ni res, pot fer amb ell el que vulguis, no ho oblidis copia, difon i pirateja.