surt@delcercle:~$

Blog destinat a combatre la cibervigilancia a la que ens sotmeten grans corporacions tecnocapitalistes.
 

#La bombolla de filtre: el GAFAM pensa per nosaltres

Creat per Kim el 16 February 2018 · 355 cops Arxivat a GAFAM

En l'afany del GAFAM per ajustar els resultats de cerca i les noticies als nostres gustos personals ens han atrapat en el que s'anomena la "bombolla de filtre", centrem-nos en Google per explicar una mica en que consisteix l'efecte bombolla.

Com em explicat en anteriors entrades del blog, Google crea un perfil de nosaltres i emmagatzema els nostres gustos, tendències polítiques, etc quan fem servir el seu cercador, des de l'any 2009 Google i després altres empreses con Facebook van començar a personalitzar els resultats de cerca en funció dels interessos dels usuaris així que les respostes al que demanem són diferents per cada un de nosaltres decidint que ens interessa i que no ens interessa llegir.

Això és un tipus de censura corporativa molt perillosa que atempta contra la nostra llibertat d'informació i fins i tot contra la democracia.

L'efecte SEME (Search Engine Manipulation Effect)

L'efecte SEME no és un altre cosa que la manipulació dels resultats de les cerques amb tècniques informàtiques, el SEO és un conjunt de tècniques que permeten posicionar una pàgina web en els resultats dels motors de cerca en principi amb intencions purament comercials però quan és tracta de campanyes electorals podem pensar que aquesta bombolla de filtre pot afectar seriosament a la capacitat de decidir de les persones i alguns estudis afirmen que és possible. Robert Epstein va fer un estudi sobre possibles canvis en les preferències dels consumidors a partir de la manipulació dels motors de cerca així com a la intenció de vot. El Dr. Epstein va poder mesurar aquesta influència i al 2015 va publicar els resultats dient que aquest efecte podia canviar en un 20% l'intenció de vot dels indecisos.

Potser el algoritme en si o te intenció d'equilibrar la balança cap a una tendència o un altre, o volem pensar això, però és possible manipular les resultats del cercador amb tècniques de SEO tant amb motius comercials com electorals. Hi han empreses que és dediquen a això, per tant l'efecte final és el mateix.

Com podem detectar el filtre?

No tenim més que obrir Google en el nostre navegador habitual i obrir una finestra privada per començar a fer cerques de paraules clau i veure que els resultats no són idèntics, i això tenin en compte que l'usuari amb navegació privada no està dins d'una bombolla de filtre. Si féssim la comparació entre de dos cerques a Google iniciant sessió amb un compte de Gmail diferent ho veuríem encara més clar.

Un exemple més concret?

És va fer un tesis doctoral al 2015 sobre el impacte de l'efecte SEME en les eleccions catalanes, va provar 54 paraules clau tant en castellà com en català a google.es i google.cat amb l'ubicació de Barcelona en tots dos casos. En trets generals els resultats eren similars però en castellà s'apreciava un 5% més de mitjans de comunicació i en català de webs o blogs personals.

En quant als mitjans de comunicació, en el .es PRISA, Grupo Zeta, Grupo Godó i Unidad Editorial dominen amb un 30% els resultats i en el .cat un 24% a més el Grupo Zeta mantenia la seva visibilitat en la cerca del .cat però els altres tres mitjans perdien entre un 16 i un 30% de visibilitat.

Al .cat predominaven els resultats de La Vanguardia i el Ara.cat i en el .es El Confidencial i El Mundo. Us deixem una imatge molt més il·lustrativa que les paraules.

SERPs dels mitjans

El pes d'aquests mitjans permet pesar el contingut ideològic dels resultats de cerques i per tant l'influència que poden tenir sobre les persones indecises.

Per últim us volem convidar a tots i totes a canviar una mica els vostres hàbits fent servir motors de cerca més ètics com DuckDuckGo, un cercador majoritariament fet amb programari lliure per una empresa que promet no filtrar les nostres cerques ni emmagatzemar informació sobre els nostres hàbits. Una empresa que a més fa anualment grans donacions a altres projectes de programari lliure demostrant aixì el seu compromís amb la privacitat i la llibertat d'ús de la tecnologia.

Aquest article no te cap tipus de llicència ni res, pot fer amb ell el que vulguis, no ho oblidis copia, difon i pirateja.